2024.12.03, Kedd
Újra keresik a tervezőt KÖKI felújítására

Újra keresik a tervezőt KÖKI felújítására

pestpilis.hu

2019.05.26. 08:43

A főváros egyik legjelentősebb vasútállomását új felüljáró fogja kiszolgálni, és Kőbánya irányából is megnyitják.

A MÁV Zrt. másodszor is meghirdette a tervezői közbeszerzést a Kőbánya-Kispest (KÖKI) vasútállomás utasforgalmi tereinek korszerűsítésére. Az agglomerációból és a külső kerületekből egyaránt jelentős utasforgalmat bonyolító Kőbánya–Kispest vasútállomás a ’90-es években hanyatlásnak indult. Bár intermodiális csomópontként működik, ahol helyi és távolsági buszok, metró és vonat találkoznak, állaga erősen leromlott.


Két híd épül, mindkettő liftet kap

Az első alkalommal eredménytelen közbeszerzés ezúttal is az állomásépület és a gyalogos felüljáró teljes körű és komplex rekonstrukcióját írja elő. Ennek érdekében a létesítmények átépítésének, a perontetők felújításának, a liftek és mozgólépcsők elhelyezésének a megtervezése lesz a feladat.

A szövegből kiderül, hogy az állomás 120-140 méter szerkezeti hosszúságú, vasúti pálya feletti, "utas vagy közforgalom számára megnyitott" új gyalogos felüljárót kap.

A MÁV illetékesei által korábban bemutatott tervek szerint a projekt célja "egy anyaghasználatában igényes, modern, akadálymentes létesítmény, sok rozsdamentes szerkezettel és üveggel, korszerű utastájékoztatással, a végig fedett peronokon, padokkal."


Arrébb kellene tolni a Vaspálya utcát

A zárt gyaloghidtól 80 méterre, a peronok elején egy másik híd is megépül az utasok számára. Mindkét híd liftet kap az egész állomásra kiterjesztendő akadálymentesség jegyében. Ugyanezt a célt szolgálja, hogy a korszerű vonatok padlószintjére emelik a peronokat. További cél, hogy a három lépcsőben megújuló állomás fogadni tudja az új emeletes Stadler vonatokat.

A tervezőknek problémát okoz az a feladat, hogy a hidakról a kőbányai oldalon (X. kerület) a Vaspálya utca irányába is el lehessen hagyni az állomást. A hidak „letalpalására” csak akkor lenne hely, ha a Vaspálya utca néhány méterrel arrébb tolódna, ez azonban a kerületi rendezési terv módosítását és néhány, amúgy is bontásra váró épület eltüntetését feltételezi.

Sajtóhírek szerint a terület tisztázatlan tulajdonviszonyai is megnehezítik a projekt megindítását, miután a MÁV-on kívül a tulajdonosok között többek közt a X. és a XIX. kerület, de a Pilisi Parkerdőgazdaság is ott van.

HelyiKőbányavasútfejlesztésvasútKispest