2021.05.10, Hétfő
Húsz évre szóló, 2000 milliárdos program indul a főváros vasútfejlesztésére
Illusztráció (Nyitrai Dávid/BFK)

Húsz évre szóló, 2000 milliárdos program indul a főváros vasútfejlesztésére

magyarepitok.hu

2021.02.04. 11:25

Többek közt a Déli körvasút fejlesztése, a Nyugati és a Déli pályaudvarok közötti átmenő vasúti rendszer kialakítása és a járműpark fejlesztése is a stratégia része.

Hirdetés

A budapesti és az agglomerációs vasútra vonatkozó, átfogó hálózatfejlesztési koncepciót jelentett be Fürjes Balázs a Portfolió által szervezett online Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia konferencián csütörtök délelőtt. A Miniszterelnökség Budapestért és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára szavaiból kiderült, a több résztvevő összefogásával kidolgozott program a Budapest Vasút 2040 elnevezést kapta.

 

 

Az államtitkár elmondta, a húszéves, 2000 milliárd forintos program döntően uniós források fedezik majd, ebből az összegből 2030-ig 1000 milliárd forint biztosított.

Fürjes Balázs előadásában a stratégia legfontosabb elemeit is megadta:

  • a Déli körvasút kialakítása,
  • az átmenő vasúti rendszer létrejötte a Nyugati és a Déli pályaudvarok között,
  • a járműpark fejlesztése,
  • a hiányzó megállók és átszálló kapcsolatok fejlesztése.

 

Forrás: Fürjes Balázs előadása

A konferencián az is kiderült, hogy átlagosan 80 százalékos utasszám növekedést irányoznak elő a budapesti elővárosi vonalakon. Ezen belül előfordul olyan vonal, ahol ötszörös növekedést várnak.

 

Nemcsak utas-, hanem környezetbarát fejlesztéssorozat jön

Vitézy Dávid a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatója előadását azzal kezdte, hogy

az agglomerációs közlekedés egy kihasználatlan piaci rés,

amelynek a fejlesztésére nagy hangsúlyt kell fektetni. Szavaiból kiderült: a kidolgozott stratégia fontos eleme továbbá a szén-dioxid kibocsátás meghatározó mértékű csökkentése, amelyet csak a környezetbarát vasúti közlekedés szerepének növelésével lehet elérni.

 

budapestvasut2040.hu

A BFK vezérigazgatója beszélt a pályát érintő korszerűsítésekről is. Megemlítette, hogy a korszerű motorvonatok beszerzése folyamatos, ezek több vonalon is futnak már, ugyanakkor a pályák állapota leromlott, mert a pályafelújítások nem érintették a legkritikusabb szakaszokat.

A stratégia 80%-os utasszám növekedést céloz meg a régióban, így a pályák korszerűsítése is elengedhetetlen.

 

Déli Körvasút és alagút a Duna alatt

A vezérigazgató további megoldandó feladatként emelte ki, hogy

a fejpályaudvarok helyett az átjárhatóságot kell erősíteni; ezt először a Déli Körvasúttal lehet létrehozni.

Ennek érdekében ott kettő helyett három vágány lesz és több új megálló, új átszállási kapcsolat is létesül. Ilyenek például a Nádorkert, Közvágóhíd, Ferencváros és Népliget megállók.

 

 

Az átmenő vasúti rendszer része továbbá a Duna alatti vasúti alagút, amelyet szintén 2040-ig, a stratégia időtartamán belül kellene megvalósítani.

Az alagút helyét még vizsgálják, a tervek szerint az 4,5 kilométer hosszon kétvágányos lenne, és óránként 24 vonat tudna áthaladni rajta.

 

Cél az utasszám növelése

Dr. Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója előadása elején felhívta a figyelmet a magyar vasút 175 éves évfordulójára. Ennek jegyében az idei évben egy fenntarthatósági világkonferenciát szerveznek Budapesten.

A vasút utasszáma 1990 és 2010 között jelentősen csökkent Magyarországon, az utóbbi tíz évben azonban enyhén emelkedni kezdett. Ennek oka, hogy a kétvágányú pályák hossza elmarad az Európai Unió vagy a V4-ek átlagától. Villamosított pályahosszban is mintegy 30-40 százalékos a lemaradásunk. A pályaszakaszok mindössze 2,4 százaléka alkalmas 140 km/h-nál nagyobb sebességre, a V4-ek átlaga 5-6 százalék.

 

NIF Zrt.

A versenyképes vasúthoz egyenszilárdságú hálózat megteremtése, pályafelújítás, az állomások felújítása és korszerű járművek szükségesek;

cél a közúti közösségi (esetleg egyéni) közlekedésnél gyorsabb, stabil eljutási idők biztosítása, emellett vonzó szolgáltatások nyújtása is.

A vezérigazgató kiemelt néhányat a MÁV Zrt. jelenleg zajló vagy rövidesen kezdődő fejlesztései közül.

 

Most is dolgoznak a legfontosabb fővárosi pályaudvarokon

2021-ben megújul a legforgalmasabb állomásnak, a Nyugati pályaudvarnak a tetőszerkezete (ezt a beruházást a Magyar Építő Zrt. kivitelezi): az új utastájékoztató ledfal, az újraaszfaltozott peronok és az akadálymentesítés idén szeptemberre készülhet el.

 

A Nyugati pályaudvar munkálatai 2020 végén (Magyar Építő Zrt.)

A Keleti pályaudvaron, mint második legforgalmasabb állomáson már voltak korábban felújítások, de 2021 tavaszán 1,6 milliárdos beruházásként indulhat meg az akadálymentesített utascentrum kiépítése, amely várhatóan az év végéig befejeződik (itt a HC Építő Kft. vállalta el a munkát) .

Az 50 megújuló állomás program 2019-ben indult, és leginkább komfortnövelő beavatkozásokat végeznek, emellett a kulturált állomási környezet kialakítása a cél. A legforgalmasabb vonalak mellé továbbá B+R és P+R parkolókat telepítenek.

vasútfejlesztésHelyiBudapestMÁVkonferenciaNyugati pályaudvarDéli pályaudvarBudapesti Fejlesztési Központ (BFK)Déli körvasútelővárosi vasút