2024.12.06, Péntek
Hamarosan két újabb állomást zárnak le az M3-as metró felújítása miatt - interjú
Fotók: SWIETELSKY Magyarország Kft.

Hamarosan két újabb állomást zárnak le az M3-as metró felújítása miatt - interjú

magyarepitok.hu

2020.07.11. 07:09

A SWIETELSKY Magyarország Kft. nem csak a középső szakasz felszín alatti munkáit végzi, de a teljes metrószakasz felszíni, forgalomtechnikai kiépítéséért is ők felelnek.

Folyamatosan zajlik az M3-as metró felújítási munkálataihoz kapcsolódó előkészítő feladatok végrehajtása a középső szakaszon, július 11 -től pedig lezárják a Corvin-negyed és a Semmelweis Klinikák állomásokat is. A közlekedés fennakadásmentes és zavartalan működésének biztosítása nagy feladatot ró a SWIETELSKY Magyarország Kft. szakembereire, akik nem csak az M3-as metró középső szakaszának felújítását végzik majd, de a felszíni, forgalomtechnikai megoldásokat is ők alakítják ki. Ez utóbbiról Skultéty Istvánnal, a SWIETELSKY Magyarország Kft. útépítési központjának vállalkozási igazgatójával beszélgettünk.

Skultéty István a munkálatok komplexitását érzékeltetve elmondja, hogy a vonatkozó szerződésük még 2016 októberében került aláírásra, ami aztán jelentősen meghosszabbodott, így Magyarországon szinte egyedülálló módon összesen 78 hónap hosszan, jelen állás szerint 2023. március 31-ig fog tartani.

Az eredeti tervek alapján a forgalomtechnikai háttér biztosításához rendelkezésre álló keret 1,8 milliárd forint volt, ami a szerződésmódosítás után 2,1 milliárd forintra nőtt meg. Mint mondja, ezt a hosszabb szerződéses időszakot több hátráltató tényező is befolyásolta – ezek közt szerepelnek többek közt a sikertelen mélyépítési tenderek, továbá nem volt kellő számú, rendelkezésre álló busz a felszíni pótlásara, és forráshiány is jelentkezett.

 

Fotók: SWIETELSKY Magyarország Kft.

 „Az elejétől kezdve jelen vagyunk az M3-as metró felújításánál, hiszen velünk kezdődik a folyamat a forgalomtechnika kiépítésével, ami biztosítja a felszínen, hogy megfelelő darabszámban és intenzitással közlekedhessenek a pótlóbuszok, amik helyettesítik a földalatti forgalmat.

Majd mikor a felújítás lezárul, mi bontjuk vissza a felszínen kiépített átalakításokat és állítjuk vissza a korábbi forgalmi rendet. Ebben az értelemben elmondható, hogy mi vagyunk az M3-as metrófelújítási munkák alfája és omegája” – fejti ki a helyszínen betöltött szerepükről Skultéty István.

A szakértő elmondása alapján a metrófelújtáshoz kapcsolódóan a felszínen elvégzik többek közt:

  • a buszpótló útvonalak sárga szalagos kiépítése, forgalomirányító táblák átalakítása,
  • új buszmegállók létesítése, régiek megszüntetése vagy megnagyobbítása,
  • csomópontok (új sávok, kanyarodó sávok kialakítása vagy megszüntetése, jelzőlámpák átprogramozása) és térvilágítás kiépítése
  • közbenső szigetek létesítése/elbontása, új gyalogátkelőhelyek létesítése,
  • forgalomterelő elemek kihelyezése,
  • kerékpáros létesítmények, útvonalak átalakítása.

 

Fotók: SWIETELSKY Magyarország Kft.

A forgalom biztosításával kapcsolatos feladatokon túl szociális része is van a projektnek, ami a buszvezetők ellátását jelenti mosdó és étkezési lehetőség, valamint pihenőhely biztosításával – ezekre a célokra konténereket helyeznek ki. „A feladat kihívása abban rejlik, hogy az eddig egy adott útvonalon dolgozó metróvezetők ellátásán túl, most a buszsofőrök többszörösének részére kell megfelelő infrastruktúrát biztosítani a felszínen” – teszi hozzá Skultéty István.


Néha az állandó forgalom részévé válik egy-egy kiépítés

Az elsőként felújított, északi metrószakaszhoz biztosított forgalomtechnikai hátteret már nagyrészt visszabontották, erről így nyilatkozik a szakértő: „Az északi szakaszon a visszaépítések jelentős részén már túl vagyunk. Egyetlen sajátossága maradt ennek a rendszernek: hétvégente néha lezárják a metrót és akkor teljes nyomvonali pótlás van, tehát bizonyos létesítmények még az északi szakaszon is megmaradtak. Nyilván ez már kisebb intenzitású többlet feladatot jelent, mert hétvégén a metrópótlás sokkal kevésbé sűrű mint hétköznap, ugyanakkor pedig a felszíni forgalom is jóval kisebb.“

Jelenleg az M3-as metró déli szakaszán a már kiépített rendszert üzemeltetik, és menet közben megvalósul a középső szakasz forgalomelterelésének részleges, majd teljes kiépítése is – ennek munkálatai idén ősszel kezdődnek meg.

„Általában egy hónapunk van arra, hogy kiépítsünk egy-egy ilyen állapotot. A három évvel ezelőtti forgalmi állapotok időközben jelentősen megváltoztak, így minden esetben szükséges frissíteni és jóváhagyatni a régi terveket. Fontos adalék az üzemeltetési feladatoknál, hogy mi végezzük a buszpótló nyomvonalak burkolatfenntartási munkálatait, tehát ha valahol megsüllyed, kátyúsodik vagy feltöredezik a burkolat, akkor azt szinte azonnal javítani szükséges. Ezt a folyamatos forgalom miatt általában hétvégén, vagy az esti órákban lehet csak kivitelezni“ - fogalmazza meg a feladatok folyamatát a vezető.

 

Fotók: SWIETELSKY Magyarország Kft.

A forgalomtechnikai munkafolyamat dinamikájáról szólva Skultéty István kifejti, hogy mikor egy adott helyszínen befejeződik a munkájuk, a megrendelő eldöntheti, hogy visszabontatja a kiépített dolgokat vagy tovább hasznosítja. Ilyen esetben előfordul pl.,  hogy a BKV jelzi, hogy egy későbbi járat számára jól hasznosítható lenne egy-egy már kiépített buszmegálló, vagy egy kiépített kanyarodósáv, így az a forgalom részévé válhat hosszabb távon is.


Kihívást jelent a hosszú teljesítési időszak is

Skultéty István kifejti azt is, hogy munkájukban rengeteg kihívást jelent a helyi önkormányzatokkal, szakhatóságokkal való folyamatos egyeztetés, abból kifolyólag, hogy az ő tulajdonukba, engedélyezési körükbe tartoznak azok a területek, ahová a konténereket elhelyezik. „Ezek mindegyikét el kell látni vízzel és árammal és szennyvízelvezetési lehetőséggel, ami egy sűrűn beépített városi területen legtöbbször nem egyszerű feladat“ – teszi hozzá.

A projekt forgalomtechnikai részét tekintve nagy kihívást hordoz magában az a szempont is, hogy a metrófelújítás után egy másfajta forgalmi rend fog visszaállni, mint ami a rekonstrukciót megelőzően érvényben volt, hiszen a 2016-2023 közötti időszakot magába foglaló hét évben számos változás eszközölésére volt és lesz még szükség.

 

Fotók: SWIETELSKY Magyarország Kft.

„Az eredeti terveket az időközben szükségessé váló nagy útfelújítások, sportesemények és önkormányzati, vagy hatósági újragondolások jelentősen módosíthatják még. Ehhez extrém rugalmasságra van szükség a részünkről” – jegyzi meg.

„Jelenleg a mi munkánk 2023. március 31-ig van tervezve, az ütemezés szerint az utolsó metrópótló busz 2022 végén, december 31-ig fog üzemelni. Ezután három hónapunk lesz arra, hogy visszaépítsük minden, már nem szükéges felszíni létesítményt – ezután mi is megpihenhetünk majd“ – zárja le gondolatait a szakember.

Galéria

HelyiBudapestinterjúSwietelsky Magyarország Kft.metrófejlesztésmetrófelújításM3-as metró