A SWIETELSKY Magyarország Kft. nem csak a középső szakasz felszín alatti munkáit végzi, de a teljes metrószakasz felszíni, forgalomtechnikai kiépítéséért is ők felelnek.
Folyamatosan zajlik az M3-as metró felújítási munkálataihoz kapcsolódó előkészítő feladatok végrehajtása a középső szakaszon, július 11 -től pedig lezárják a Corvin-negyed és a Semmelweis Klinikák állomásokat is. A közlekedés fennakadásmentes és zavartalan működésének biztosítása nagy feladatot ró a SWIETELSKY Magyarország Kft. szakembereire, akik nem csak az M3-as metró középső szakaszának felújítását végzik majd, de a felszíni, forgalomtechnikai megoldásokat is ők alakítják ki. Ez utóbbiról Skultéty Istvánnal, a SWIETELSKY Magyarország Kft. útépítési központjának vállalkozási igazgatójával beszélgettünk.
Skultéty István a munkálatok komplexitását érzékeltetve elmondja, hogy a vonatkozó szerződésük még 2016 októberében került aláírásra, ami aztán jelentősen meghosszabbodott, így Magyarországon szinte egyedülálló módon összesen 78 hónap hosszan, jelen állás szerint 2023. március 31-ig fog tartani.
Az eredeti tervek alapján a forgalomtechnikai háttér biztosításához rendelkezésre álló keret 1,8 milliárd forint volt, ami a szerződésmódosítás után 2,1 milliárd forintra nőtt meg. Mint mondja, ezt a hosszabb szerződéses időszakot több hátráltató tényező is befolyásolta – ezek közt szerepelnek többek közt a sikertelen mélyépítési tenderek, továbá nem volt kellő számú, rendelkezésre álló busz a felszíni pótlásara, és forráshiány is jelentkezett.
„Az elejétől kezdve jelen vagyunk az M3-as metró felújításánál, hiszen velünk kezdődik a folyamat a forgalomtechnika kiépítésével, ami biztosítja a felszínen, hogy megfelelő darabszámban és intenzitással közlekedhessenek a pótlóbuszok, amik helyettesítik a földalatti forgalmat.
Majd mikor a felújítás lezárul, mi bontjuk vissza a felszínen kiépített átalakításokat és állítjuk vissza a korábbi forgalmi rendet. Ebben az értelemben elmondható, hogy mi vagyunk az M3-as metrófelújítási munkák alfája és omegája” – fejti ki a helyszínen betöltött szerepükről Skultéty István.
A szakértő elmondása alapján a metrófelújtáshoz kapcsolódóan a felszínen elvégzik többek közt:
A forgalom biztosításával kapcsolatos feladatokon túl szociális része is van a projektnek, ami a buszvezetők ellátását jelenti mosdó és étkezési lehetőség, valamint pihenőhely biztosításával – ezekre a célokra konténereket helyeznek ki. „A feladat kihívása abban rejlik, hogy az eddig egy adott útvonalon dolgozó metróvezetők ellátásán túl, most a buszsofőrök többszörösének részére kell megfelelő infrastruktúrát biztosítani a felszínen” – teszi hozzá Skultéty István.
Az elsőként felújított, északi metrószakaszhoz biztosított forgalomtechnikai hátteret már nagyrészt visszabontották, erről így nyilatkozik a szakértő: „Az északi szakaszon a visszaépítések jelentős részén már túl vagyunk. Egyetlen sajátossága maradt ennek a rendszernek: hétvégente néha lezárják a metrót és akkor teljes nyomvonali pótlás van, tehát bizonyos létesítmények még az északi szakaszon is megmaradtak. Nyilván ez már kisebb intenzitású többlet feladatot jelent, mert hétvégén a metrópótlás sokkal kevésbé sűrű mint hétköznap, ugyanakkor pedig a felszíni forgalom is jóval kisebb.“
Jelenleg az M3-as metró déli szakaszán a már kiépített rendszert üzemeltetik, és menet közben megvalósul a középső szakasz forgalomelterelésének részleges, majd teljes kiépítése is – ennek munkálatai idén ősszel kezdődnek meg.
„Általában egy hónapunk van arra, hogy kiépítsünk egy-egy ilyen állapotot. A három évvel ezelőtti forgalmi állapotok időközben jelentősen megváltoztak, így minden esetben szükséges frissíteni és jóváhagyatni a régi terveket. Fontos adalék az üzemeltetési feladatoknál, hogy mi végezzük a buszpótló nyomvonalak burkolatfenntartási munkálatait, tehát ha valahol megsüllyed, kátyúsodik vagy feltöredezik a burkolat, akkor azt szinte azonnal javítani szükséges. Ezt a folyamatos forgalom miatt általában hétvégén, vagy az esti órákban lehet csak kivitelezni“ - fogalmazza meg a feladatok folyamatát a vezető.
A forgalomtechnikai munkafolyamat dinamikájáról szólva Skultéty István kifejti, hogy mikor egy adott helyszínen befejeződik a munkájuk, a megrendelő eldöntheti, hogy visszabontatja a kiépített dolgokat vagy tovább hasznosítja. Ilyen esetben előfordul pl., hogy a BKV jelzi, hogy egy későbbi járat számára jól hasznosítható lenne egy-egy már kiépített buszmegálló, vagy egy kiépített kanyarodósáv, így az a forgalom részévé válhat hosszabb távon is.
Skultéty István kifejti azt is, hogy munkájukban rengeteg kihívást jelent a helyi önkormányzatokkal, szakhatóságokkal való folyamatos egyeztetés, abból kifolyólag, hogy az ő tulajdonukba, engedélyezési körükbe tartoznak azok a területek, ahová a konténereket elhelyezik. „Ezek mindegyikét el kell látni vízzel és árammal és szennyvízelvezetési lehetőséggel, ami egy sűrűn beépített városi területen legtöbbször nem egyszerű feladat“ – teszi hozzá.
A projekt forgalomtechnikai részét tekintve nagy kihívást hordoz magában az a szempont is, hogy a metrófelújítás után egy másfajta forgalmi rend fog visszaállni, mint ami a rekonstrukciót megelőzően érvényben volt, hiszen a 2016-2023 közötti időszakot magába foglaló hét évben számos változás eszközölésére volt és lesz még szükség.
„Az eredeti terveket az időközben szükségessé váló nagy útfelújítások, sportesemények és önkormányzati, vagy hatósági újragondolások jelentősen módosíthatják még. Ehhez extrém rugalmasságra van szükség a részünkről” – jegyzi meg.
„Jelenleg a mi munkánk 2023. március 31-ig van tervezve, az ütemezés szerint az utolsó metrópótló busz 2022 végén, december 31-ig fog üzemelni. Ezután három hónapunk lesz arra, hogy visszaépítsük minden, már nem szükéges felszíni létesítményt – ezután mi is megpihenhetünk majd“ – zárja le gondolatait a szakember.