2024.11.21, Csütörtök
Kétvágányúsítanak két fontos budapesti elővárosi vasútvonalat
Fotók: BFK/Vitézy Dávid Facebook

Kétvágányúsítanak két fontos budapesti elővárosi vasútvonalat

magyarepitok.hu, BFK/Vitézy Dávid Facebook

2021.03.15. 14:46

Kiírták a két fővárosba vezető agglomerációs vasútvonal komplex korszerűsítésének tervezésére a közbeszerzési eljárást.

Indul a két legrosszabb állapotban lévő budapesti elővárosi vasútvonal fejlesztése: az uniós közbeszerzési közlönyben megjelent a felhívás a 71-es számú Budapest–Veresegyház–Vác és a 142-es Budapest–Lajosmizse–Kecskemét vasútvonalak felújításának és kapacitásbővítésének tervezésére − derül ki Vitézy Dávid a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatójának Facebook posztjából.

A nyertes ajánlattevőnek több lépcsőben, ütemezetten kell végigvinnie a teljes tervezési folyamatot: a döntéselőkészítő tanulmányok alapján megszülető döntéseket követően el kell készítenie az engedélyezési, kiviteli terveket és a kapcsolódó dokumentációt.

A fővárosba vezető vasutak közül mostanra már csak ezek maradtak végig egyvágányúak: most kétvágányosra tervezik ezeket, a lajosmizsei vonalat villamosítják, és mindkét vonalon növelik a sebességet.

A BFK irányításával elkészített Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia modellezése alapján a felújítást követően a veresegyházi vonalon az eddigihez képest háromszorosára, a lajosmizsein pedig háromszorosára-négyszeresére nőhet az utasszám.

 

 

100-120 km/óra sebességűre tervezik a veresegyházi vonalat

A korszerűsítés az alábbi előnyökkel jár:

  • Veresegyháztól − vagy ha a tervezés igazolja, már Őrbottyántól − negyedórás járatkövetés;
  • szakaszos kétvágányúsítás;
  • ahol a pálya geometriai adottságai megengedik 100–120 km/óra sebességre történő kiépítés;
  • felújított, akadálymentesített megállók, állomások;
  • akadálymentes, biztonságos gyalogos aluljárók (ezek helyszíne lehet: Rákospalota-Újpest, Fót, Ivacs, Veresegyház, Vác-Alsóváros);
  • a jelenleginél több P+R autóparkoló, B+R kerékpártároló;
  • távlatban új megálló a Marcheggi hídnál, ahol az esztergomi vonal, illetve a körvasút felé lehet átszállni;
  • Rákospalota-Újpest állomás korszerűsítése;
  • különszintű keresztezések a közúttal, ahol indokolt.

 

 

Villamosítják a lajosmizsei vonalat

Az alábbi eredmények várhatók a vonalon:

  • negyedórás követés legalább Gyáltól és legfeljebb 30 perces követés Lajosmizse - Dabas felől Budapestre;
  • szakaszos kétvágányúsítás;
  • villamosított üzem kiépítése;
  • átszállásmentes közlekedés Kecskemét felé is;
  • jól gyorsuló, kényelmes, korszerű motorvonatok;
  • új megállók lehetőségének vizsgálata Gyál központjában, további lehetséges új megállók a XVIII. és XIX. kerületben (vizsgálandó helyszín a Paula, az Eke, a Méta és a Temesvár utcáknál);
  • a beépítettségtől függően 80–120 km/óra sebességre történő kiépítés;
  • felújított, akadálymentesített megállók, állomások;
  • a jelenleginél több P+R autóparkoló, B+R kerékpártároló;
  • Külön szintű közúti átjárók Kispesten az Üllői útnál és az Ady Endre útnál, további lehetséges helyszínek külön szintű keresztezésekre a XVIII. és XIX. kerületben és Gyálon.

 

 

Az alagút jelenthet megoldást a fejpályaudvari korlátokra

Az építési engedéllyel bíró terveket a BFK 2022 végéig készíti elő európai uniós támogatás felhasználásával.

A 71-es és 142-es vonalak a Nyugati pályaudvarra futnak, esetükben tehát az ide vezető vasúti infrastruktúra fejlesztése szükséges, beleértve magának az állomásnak a felújítását is.

A BFK egy erre vonatkozó projekt előkészítését is megkezdte, és a projekt 2021-ben megkezdődhet. Hosszabb távon a fejpályaudvari korlátok oldására a vasúti stratégia szerint tervezett alagút jelenthet megoldást, hiszen egy átmenő vágányon adott idő alatt négyszer-hatszor annyi vonat tud utast cserélni, mint egy fejpályaudvarin.

A vonalakról, és az azokhoz kapcsolódó fejlesztésekről egy-egy honlapon lehet tájékozódni, ahol kérdőívek is várják az utasokat. A visszajelzéseket megosztják a tervezővel, és figyelembe veszik a tervezés során – derül ki a bejegyzésből.

Galéria

HelyiVeresegyházvasútfejlesztésagglomerációLajosmizseBudapesti Fejlesztési Központ (BFK)