2021.06.21, Hétfő
BFK: ezért van szükség új megállóra Albertfalván
Fotók: Vitézy Dávid Facebook-oldala

BFK: ezért van szükség új megállóra Albertfalván

Vitézy Dávid/Facebook

2021.05.08. 10:00

A megálló akadálymentes lesz, lift és új peron is készül, és a vasút mindkét oldalára kerülnek kerékpártárolók, illetve a kelenvölgyi oldalon P+R parkoló is létesül.

Hirdetés

Hétfőn lapunk is beszámolt a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia (BAVS) újabb lépéséről, miszerint öt megálló megtervezéséről írt ki tendert a Budapest Fejlesztési Központ (BFK). A tender pénteken megjelent, és a külső körvasúti megállók mellett kiterjed egy új vasúti megálló tervezésére Albertfalván is – olvasható a BFK vezérigazgatójának legújabb Facebook bejegyzésében.

Vitézy Dávid arról számol be, hogy „új vasúti megállók tervezését kezdtük meg Budapesten: Albertfalván, Pestújhelyen, Rákosfalván és Rákosszentmihályon”. A fejlesztés a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia (BAVS) része, amelyet idén februárban mutattak be Fürjes Balázs államtitkárral és Homolya Róberttel, a MÁV elnökével közösen. Cél a fővárosban és elővárosaiban a vasúti utasforgalom megduplázása.

A BAVS egyik kiemelt intézkedése a hiányzó budapesti vasúti megállók megépítése többek között a Pest külső kerületeit átszelő külső körvasúton és a fejlesztés alatt álló Déli Körvasútra vezető vonalakon, hiszen hiába járnak vonatok népes lakókörzetek mellett, megálló híján az ott élők nem használhatják a vasutat.

Vitézy Dávid/Facebook

Sebesség szerinti közlekedési rend 

Albertfalva már most is létező vasúti megállóhely, de az itt egymás mellett haladó székesfehérvári (30a) és pusztaszabolcsi (40a) vonalak közül csak az előbbiek vágányai mellett vannak peronok, viszont az utóbbiaknál lenne igazán szükség rájuk. Ez az állapot a 19. század öröksége, a mai 30-as, dél-balatoni vonal ősét a Déli Vasút építette meg, és amikor később a MÁV létrehozta a pécsi (mai 40-es) vonalat ezen a szakaszon vele párhuzamosan, nem akartak állomáshasználati díjat fizetni a konkurens társaságnak, így nem kötöttek be Albertfalvába. A Déli Vasút a múlté, eltelt száz év, máig fennáll azonban ez a helyzet.

A probléma megoldása viszont új aktualitást nyert: a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia az elővárosi vonatok számának emeléséhez a két, Érd városától párhuzamos vonalon olyan összehangolt közlekedési rendet vázol föl, amely lényegében a vonatok sebesség szerinti szétosztásán alapul.

Vagyis a belső szakaszon nem aszerint mennének a járatok az egyik vagy másik pályán, hogy eredetileg Székesfehérvár vagy Pusztaszabolcs irányából érkeztek, hanem aszerint, hogy elővárosi, személy vagy gyors (zónázó, IC) vonatokról van szó.

Ennek feltétele, hogy Érd térségében át lehessen járni egyik vonalról a másikra. Az ehhez szükséges vágánykapcsolat megépült a 40a vonal most záruló fejlesztése keretében. A rendszer működéséhez viszont az kell, hogy a megállók legalább zömmel az elővárosi személyvonatok által használt 40a vasútvonalon legyenek Érd és Kelenföld között (eleve itt volt több). Ehhez tehát Albertfalván új megálló kell, hiszen az elővárosi személyvonatok csak így, a 40a vonalon tudnak majd itt megállni.

Az új albertfalvi megálló

A Budapest Fejlesztési Központ a MÁV-val együttműködésben ezért kezdi meg az új megálló tervezését ezen a helyszínen. A megálló akadálymentes lesz, lift és új peron is készül, és a vasút mindkét oldalára kerülnek kerékpártárolók, illetve a kelenvölgyi oldalon P+R parkoló is létesül.

A fejlesztés célja az is, hogy a Fehérvári úti villamosokhoz egyszerűen lehessen innen eljutni, mert ez az átszállás kulcsfontosságú a Budai Fonódó villamos és az elővárosi vonatok között.

A megálló még jobban fel fog értékelődni a Déli Körvasút elkészülte után, amikor a közeli lakótelepekről innen vonattal nemcsak a Déli pályaudvar felé lehet sűrűn eljutni majd, hanem a Déli Körvasúton át Pestre is.

 

Külső Körvasúti megállók

A BFK által ma kiírt tervezési tender tartalma a külső körvasúton a következő:

  • Új vasúti megállóhely tervezése az Egyenes utcai lakótelepnél a Kerepesi útnál, ahol a jövőben közvetlen átszállási lehetőség nyílik majd a vonatokról a H8-as gödöllői és H9-es csömöri hévre. A hévek fejlesztésének tervei itt új megállókkal számolnak a hév-vonalakon.
  • Új peronok létesítésével az utasforgalom előtt zárt Rákosszentmihály vasútállomás forgalomba helyezése.
  • Az Újpalotánál létesült peronok meghosszabbítása, hogy csatolt FLIRT szerelvényt is fogadni tudjanak.
  • Új vasúti megállóhely Pestújhelyen, a Kolozsvár utca keresztezésénél, ahol át lehet majd szállni az 5, 124, 125-ös buszokra és a 62, 69-es villamosokra.

A külső körvasúton tavaly októberben – hosszú szünet után – a MÁV-Start elindította a szolgáltatást az S76-os járattal. Ez azonban minden tekintetben csak első lépésnek tekinthető. A külső körvasúton jelenleg félóránként a 2020-ban indult S76-os vonatok közlekednek az esztergomi vonalról az újpesti vasúti hídon át Újpest és Angyalföld érintésével, megállnak Újpalotán és Rákoson végállomásoznak.

A gödöllői vonal fejlesztésével ezek a vonatok rövid távon meghosszabbíthatók lesznek Rákosról Pécel - Gödöllő felé. Ha a vágányzári menetrendek megengedik, idén ősztől meg is lépik ezt a fejlesztést.

Az új megállók elkészültével az S76-os vonatok egyre fontosabb harántirányú szerepet tölthetnek majd be. 2027-től, a Déli Körvasút teljes elkészültével a közlekedési rend megváltozik majd és az Érd felől érkező, Kelenföldön és a Déli Körvasút új megállóit érintve közlekedő vonatok némelyike fog a külső körvasúton át haladni.

Így olyan vasúti szolgáltatás jön létre Budapesten, mely körirányban a dél-nyugati agglomeráció felől Kelenföld, Nádorkert, Közvágóhíd, Népliget, Élessarok, Egyenes utcai lakótelep, Rákosszentmihály, Újpalota, Pestújhely, Angyalföld, Újpest, Óbuda és a pilisi agglomeráció között teremt kapcsolatot, számos útvonalon lényegesen gyorsabb eljutást kínálva a mai tömegközlekedési módoknál.

 

Óránként irányonként 4 vonat közlekedne a körvasúton

Az ezt követő ütemben, a Nyugati pályaudvar átfogó megújítása és kapacitásbővítése után pedig a hatvani vagy az újszászi vonalról a Nyugati pályaudvarra tartó személyvonatok is indulhatnak, melyek a XVII. kerületből a külső körvasúton érik el a Nyugati pályaudvart, és így közvetlen kapcsolatot nyitnak az Egyenes utcai lakótelep, Rákosszentmihály, Újpalota és Pestújhely felől a belvárosba, valamint a Nyugati pályaudvarra.

Így a mai S76-osok helyett tehát távlatban óránként irányonként 4 vonat közlekedne a körvasúton, részben Érd - Kelenföld - Közvágóhíd - Élessarok - körvasúti megállók - Újpest - Óbuda - Piliscsaba relációban, részben pedig a XVII. kerület felől a körvasúton át a Nyugatiba.

Az új megállók tervezése 2021 nyarán indul a BFK megbízásából és engedélyezéssel együtt 2022 második felében zárul, ezt követően kezdődhet el a megállóhelyek megvalósítása a következő években.

HelyiBudapestMÁVagglomerációBudapesti Fejlesztési Központ (BFK)Déli körvasút