2024.11.21, Csütörtök
Uniós forrásból alakítaná át a pesti rakpart jelentős részét a főváros
Látványtervek, grafikák: MG Építész Kft./BKK/Főpolgármesteri Hivatal

Uniós forrásból alakítaná át a pesti rakpart jelentős részét a főváros

2024.10.11. 13:28

Nyáron elkészültek a tervek, most pedig újabb fontos lépést tett a BKK azért hogy el is indulhasson az építkezés. A társaság benyújtotta pályázatait az Id. Antall József rakpart és az Erzsébet híd alatti terület átépítésére.

A pesti Duna-part megújulásán dolgozik a főváros. Budapest központi önkormányzata zöldebbé és rendezettebbé sezeretné tenni a pesti rakpartszakaszt: összefüggő gyalogossétányt és kerékpározási lehetőséget hoznának létre, felszabadulhatnak a lépcsős partok, valamint bővülnek a pihenés lehetőségei - írják közleményükben. Emlékeztetnek: a BKK megbízásából a nyáron elkészültek a pesti alsó rakpart teljes körű átépítésének engedélyezési tervei.

Most az Id. Antall József rakpart fejlesztésének jelentős részére és az Erzsébet híd alatti terület fejlesztésére a feltételeknek megfelelően két pályázatot nyújtott be a BKK, melyek kedvező elbírálása, majd a szükséges európai uniós forrás rendelkezésre állása esetén várhatóan a jövő nyáron indulhatnak a kivitelezésre vonatkozó közbeszerzési eljárások.

A BKK azt tervezi, hogy a Jane Haining rakpart megújítására is benyújtja majd később a pályázatát.

Az MG Építész Kft. által végzett tervezési folyamat célja volt, hogy Budapest egyik kiemelkedő jelentőségű közterülete zöld, élhető és a világörökségi környezethez méltó módon, a szakmai és civil szervezetek véleményét is figyelembe véve újuljon meg. A közlemény hangsúlyozza: a projekt egyik fontos eleme a társadalmi egyeztetés: az elmúlt években a városvezetőség és a BKK számos kérdőívet juttatott el a lakossághoz, hogy megismerje igényeit és javaslatait.

 

 

Figyelembe vették az árvízveszélyt is

A tervezett rakpartot három szakaszra osztják: az északi ligetes-parkos, a középső nyüzsgő-vendéglátó, illetve a déli nagyvárosias korzóra.

A tervek készítésekor fontos szempont volt, hogy a rakpartszakasz árvízveszélyes terület, ezt legutóbb szeptember közepén a fővárosiak is megtapasztalhatták, amikor az elmúlt évtized legnagyobb árvize idején szükségszerű volt a lezárása. A BKK a tervezéskor olyan kialakítást, zöldítést, valamint köztéri elemek elhelyezését tartotta helyénvalónak, amelyek egy újabb árvíz esetén ellenállnak a környezeti megpróbáltatásoknak, valamint nem akadályozzák az árvízi védekezéssel járó, embert próbáló munkát.

 

 

Id. Antall József rakpart: többfunkciós, nyüzsgő köztér

  • Az északi rész fejlesztése már több részletben lezajlott: legutóbb a Parlament és a Margit híd között hiánypótló járda létesült fasorral, padokkal; átépült a lehajtó, megszűnt a korábbi szalagkorlátos tranzitút-hangulat.
  • A Parlament és a Lánchíd között a tervek szerint a BKK kettős fasort alakít ki, az autók – a mai haladási átlagsebességüknek megfelelően – 30 kilométer/órás sebességkorlátozással haladhatnak, hogy a közlekedés biztonságosabb legyen, csökkenjen a zajszennyezés, de továbbra is meglegyenek ezen a szakaszon az autós közlekedés feltételei.
  • Irányhelyes kerékpársávokat, új lejárókat és zebrákat is kialakítana a BKK, hogy javuljanak a gyalogos- és kerékpáros közlekedés feltételei. A kialakításnak köszönhetően olyan multifunkciós tér jöhet létre, amely hétköznapokon az autós közlekedést szolgálja, de hétvégén és ünnepnapokon a közösségi programok helyszíne lehet.

 

Az Erzsébet híd alatti terület: visszakerülhetnek a lépcsősorok

 

 

  • Teljesen a gyalogosoké lesz a tervek szerint a tér, ahová a BKK fákat ültet és kettős lépcsősort alakít ki a mostani útpálya helyén. Az autóforgalom a Petőfi téri felhajtón keresztül érheti, illetve éri majd el a Pesti felső rakpartot.
  • A gyalogostér kialakítása során a közlekedésszervező nagy figyelmet fordítana arra, hogy a közterület barátságos és biztonságos legyen, és minél közelebb hozza a Dunát az emberekhez. A lépcsősorok nemcsak a Duna-parti pihenést segítenék, hanem a közterület esztétikai értékét is növelnék, ráadásul visszatérést jelentenének a rakpart ezen részének az eredeti kialakításához.

A most közvetlenül érintett és további rakpartszakaszok engedélyezési terveiről itt találhatnak az érdeklődők bővebb információt.

HelyiBudapestútfelújításközparkzöld megoldásokBKKTerület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP)Belváros-LipótvároszöldterületekMG Építész Tervező és Szolgáltató Kft.pesti rakpartV. kerületsétány