2025.01.22, Szerda
Indulhat a budai fonódó villamos hűvösvölgyi ágának átfogó fejlesztése
Fotók: bkk.hu

Indulhat a budai fonódó villamos hűvösvölgyi ágának átfogó fejlesztése

magyarepitok.hu

2025.01.21. 14:40

További megállóhelyeket akadálymentesítenének az 56-os villamos vonalán, ezért a BKK feltételes közbeszerzési eljárást indított legalább nyolc megálló átépítésére és korszerűsítésére, a projekt részeként átépítenék Hűvösvölgy végállomást is, illetve tervbe vették a Krisztina tér és a Budagyöngye állomások modernizálását is.

Újabb szakaszába lép az 56-os villamosvonal akadálymentesítése: a BKK feltételes közbeszerzési eljárást indított a peronépítési munkák és kapcsolódó infrastrukturális fejlesztések kivitelezésére; az ajánlati felhívás 2025. január 21-én jelent meg –  írják a lapunkhoz eljuttatott közleményben.

Az 56-os és az 56A villamost érintő jelenlegi beruházás során a tervek szerint akadálymentesítik az alábbi megállókat:

  • a Dózsa György tér,
  • a Mikó utca,
  • a Déli pályaudvar, továbbá
  • a Szent János Kórház,
  • az Akadémia,
  • a Vadaskerti út,
  • a Völgy utca megállóhely, valamint
  • a Hűvösvölgy végállomás.

 

 

A peronok környezete is megújulhat

A beruházás kivitelezése az Európai Unió támogatásával valósulhat meg. A munkák az eredményes közbeszerzési eljárás lefolytatását követően – és a forrás rendelkezésre állása esetén – tervezetten 2025 második negyedévében kezdődhetnek.

 

Ezeket a feladatokat az egész vonalon elvégeznék

A tervek szerint elbontják a meglévő megállókat, és korszerű, akadálymentes peronokat építenek új utasvárók és -tájékoztatók elhelyezésével.

  • Vágányszabályozásra kerül sor a megállók hosszában, illetve ahol szükséges, új korlátokat helyeznek el.
  • Részben felújítják a csatlakozó út- és járdaszakaszokat, a gyalogos-átkelőhelyeket, és megújítják a megállók környezetében az útburkolati jeleket.
  • Lesüllyesztett szegélyeket alakítanak ki, taktilis burkolati elemeket helyeznek el a gyalogos-átkelőhelyeknél.
  • Elvégzik a szükséges közműkiváltást, korszerűsítik a csapadékvíz-elvezető rendszert a peronok környezetében.
  • Megújítják a megállóhelyek környezetét, rendezik a zöldfelületet.

 

 

Egyedi megoldásokat terveznek az állomások egyedi igényeire

A közbeszerzési kiírás sikeres lezárulta esetében a Szent János Kórháznál átépítik a Széll Kálmán tér irányú buszmegállót és a hurokvágányban lévő peront is. A Déli pályaudvar megállóhely Alkotás utcai végénél új gyalogos-átkelőhelyet alakítanak ki, hogy a villamos-megállóhely a felszínen is megközelíthető legyen. A Mikó utca megállóhelynél az Erzsébet híd irányú megállót áthelyezik, jelenlegi területén cserjéket és fákat ültetnek.

A Kelemen László utcánál egyszerű vágánykapcsolatot építenek be a, hogy a villamosok forgalmi zavar esetén hosszabb szakaszon közlekedjenek. A Dózsa György téri megállóhely és Hűvösvölgy végállomás környezetében kicserélik az elhasználódott vágányokat.

 

Teljes átalakulás jöhet a végállomáson

A projekt részeként ezen felül is fejlesztenék még Hűvösvölgy végállomást: a korábbi felszállóhely helyén tárolóvágányokat alakítanának ki, átépítenék a meglévő kettős vágánykapcsolatot, elvégeznék a szükséges felsővezetéki, váltóállítási és áramellátási munkákat, valamint felújítanák a végállomás melletti autóbusz-megállókat.

Opció továbbá a Krisztina tér és a Budagyöngye megálló korszerűsítése, amelyeket – forrás rendelkezésre állása esetén – szintén akadálymentesítene a BKK, de mindkét megállónál jelentősebb mértékű beavatkozások szükségesek.

 

 

Már több mint egy éve járnak a CAF-ok Hűvösvölgybe

Az 56-os villamosvonal korrekciójának köszönhetően 2023 szeptemberétől járnak Hűvösvölgyig az alacsonypadlós CAF-villamosok. A villamosvonal 2023-as, részleges felújításának az volt a célja, hogy az új, korszerű szerelvények a teljes vonalat használhassák – mint ahogy arról akkor részletesen beszámoltunk, a munkálatokat több résszerződésben, illetve konstrukcióban a BKV Zrt. megbízásból a Colas Alterra, a TTDExpert Kft. és a DUNAGÉP Zrt. kivitelezte a BKV Zrt. megbízásból a Széll Kálmán tér és Hűvösvölgy állomás között; a projektben azoknál a megállóknál már akadálymentesítették a peronokat, amelyeknél a CAF-villamos fizikailag nem fért el a korábbi peron mellett.

Így a Kelemen László utca, a Zuhatag sor, valamint a Heinrich István utca megállóhelynél – az előírásoknak megfelelő műszaki tartalommal – megtörtént az akadálymentesítés is. Jelen beruházással folytatódik az akadálymentesítés, és a vonal legjelentősebb utasforgalmával rendelkező Hűvösvölgy végállomás peronjai is átépülnek.

HelyiBudapestColasBKKColas Alterra Zrt.Hűvösvölgyvillamoshálózat fejlesztésBKVbudai fonódó villamosDUNAGÉP Kft.TTDExpert Zrt.uniós forrásfonódó villamos56-os villamos