2025.06.04, Szerda
Tovább bővül a beszélő járművek köre a BKK fejlesztésének köszönhetően
Fotó: BKK / Nyirő Simon

Tovább bővül a beszélő járművek köre a BKK fejlesztésének köszönhetően

Budapesti Közlekedési Központ

2025.06.02. 11:47

A beszélő trolibuszok és autóbuszok után az idei beszerzésekkel már az agglomerációban közlekedő kék Volánbuszokra, illetve kísérleti jelleggel a villamosokra is kiterjesztik a vak és gyengénlátó utasok számára kifejlesztett szolgáltatást, amely egyetlen távirányítással bemondja, melyik járat érkezik a megállóba, és hova tart. A BKK elkötelezett amellett, hogy a látássérült emberek számára is könnyebbé váljon a fővárosi közlekedés, ezért a tervek szerint nyáron már a villamosokon is elkezdik a technológiai fejlesztést.

A Budapesti Közlekedési Központ 2023-ban indított fejlesztésének köszönhetően egyre több járművön érhető el az a szolgáltatás, amelynek segítségével a látássérült utasok egy távirányítóval aktiválhatják a járművek külső hangszóróit. A rendszer bemondja, hogy melyik járat érkezik a megállóba, és milyen irányba közlekedik tovább. A funkció már minden budapesti trolibuszon elérhető, és a BKK célja, hogy 2025 végéig az összes autóbuszon, valamint a fővárosi agglomerációba közlekedő kék Volánbuszokon is biztosítsa ezt a szolgáltatást. A fejlesztés jelentős segítséget nyújt a vak és gyengénlátó utasok számára az önálló, biztonságos közlekedéshez.

A tervek szerint még az idén 101 kék Volánbusz kapja meg a hangos utastájékoztató rendszert, így az agglomerációban közlekedő összes, 171 autóbusz alkalmas lesz a látássérültek segítésére. Az idei évben forgalomba álló 165 új autóbusz felszereltségi követelményei közé ugyancsak bekerült az ún. hangos asszisztencia technológia, így 2025 végéig tovább javul az autóbuszos ágazat akadálymentes járműveinek aránya.

Kísérleti jelleggel a villamosokat is ellátják a fogyatékossággal élő emberek közlekedését segítő eszközzel. Nyáron valamennyi budapesti villamostípusból egy-egy járművön, illetve szerelvényen válik hozzáférhetővé a szolgáltatás, ami igazi kihívást jelent a szakemberek számára is, tekintve, hogy a buszoknál jóval hosszabb járműveknél is kifogástalan működést várnak el az ügyfelek. A villamosok kísérleti jellegű felszerelése az ún. VIAR rendszerrel lehetőséget biztosíthat rá, hogy a jelenleg csak a CAF-villamosokon elérhető funkciók nagyobb arányban jelenhessenek meg a többi budapesti típuson is.

Hogyan működik a hangos asszisztencia technológia?

Korábban a vak és gyengénlátó utasok a járművezetőktől kaptak tájékoztatást egy-egy járatról. Ma már a fővárosi közösségi közlekedési járművek többségén működik az utas által távirányítóval indítható beszélő funkció, melynek segítségével a megállóba érkező jármű bemondja, hogy melyik járat és milyen irányba közlekedik, a megállón kívül pedig elismétli az utastérben a következő megálló hang lejátszását, az átszállási lehetőségeket, forgalmi változásokat és a villamosokon az ajtónyitás irányát is.

Az úgynevezett VIAR (Visually Impaired - Access Receiver) technológiát, vagyis egységes frekvencián üzemelő jelvevő egységet a látássérült emberek a már évek óta bevált, és számukra személyes használatra igényelhető vagy kedvezményes áron megvásárolható közlekedési távirányítóval tudják elindítani. A közlekedési távirányítók eddig is nagyban segítették a vak és gyengénlátó utasok önálló közlekedését: a közúti gyalogos jelzőlámpákat, a BKK FUTÁR közterületi kijelzőket és peronhangosító eszközöket, valamint az M3-as és M4-es metróállomások mozgólépcsőit is képesek vele megszólaltatni.

Esélyegyenlőség a közlekedésben is

Noha még sok a tennivaló a teljes körű akadálymentesítés érdekében a közösségi közlekedésben, a „beszélő járművek” egy újabb lépés ennek irányába. Ez is egy olyan fejlesztés, ami nemcsak magáról a közlekedésről szól, hanem esélyteremtésről, a lehetőségről, hogy a fogyatékossággal élő emberek eljussanak a munkahelyükre, elvigyék gyermekeiket óvodába, iskolába, moziba, könyvtárba, színházba, sporteseményekre, vagyis, hogy hasonló életet tudjanak élni, mint bárki más ebben a városban.

A BKK elkötelezett amellett, hogy a jövőben is esélyegyenlőségi szempontok figyelembevételével fejlessze a közösségi közlekedést, ennek érdekében a társaság komoly lépéseket tett az elmúlt években: mára a fővárosi autóbuszok és trolik majdnem mindegyike alacsony padlós, és a jövőben is bővül az akadálymentes járművek száma, valamint folyamatosan létesülnek akadálymentes megállók és gyalogátkelőhelyek városszerte. Emellett a társaság a digitális fejlesztéseinél is kiemelt figyelmet fordít a látássérült ügyfelekre. A BKK azon dolgozik, hogy a fogyatékossággal élő emberek számára még hozzáférhetőbb és biztonságosabb legyen a közösségi közlekedés, így a jövőben megvalósuló járműbeszerzéseknél ezután is alapfeltétel lesz, hogy a buszok, trolik és villamosok külső hangos utastájékoztatását a közlekedési távirányítóval is el lehessen indítani.

HelyiBudapestközlekedéstömegközlekedésBKK