2024.10.04, Péntek
M3: Fotókon a megújult színes metróállomások, ahol a régi szerkezeti elemeket is megmutatják a tervezők
fotók: Dernovics Tamás/magyarepitok.hu

M3: Fotókon a megújult színes metróállomások, ahol a régi szerkezeti elemeket is megmutatják a tervezők

magyarepitok.hu

2022.05.02. 07:00

Bejártuk az M3 metró 3K-nak nevezett állomásait: a Kálvin, a Corvin-negyed és a Semmelweis Klinikák állomást. Megnéztük, milyen új burkolati elemekbe öltöztette a SWIETELSKY a felújított tereket, amelyeket május közepén már az utazóközönség is láthat.

Már javában zajlik a műszaki átadás-átvétel az M3 metró középső szakaszának három felújított állomásán, amelyeket májusban vehetnek birtokba az utasok. Látványos fotókon örökítettük meg a Kálvin tér, a Corvin-negyed és a Semmelweis Klinikák szemrevaló tereit, amelyekben a művészet, a modern építészet és az eredeti, nyers szerkezeti állapotok harmonikusan keverednek. Az M3 metró középső szakaszának állomásait a SWIETELSKY Építő Kft. kivitelezte.

 

A Kálvin tér állomás aluljáró szintje
A mozgólépcsők védőfóliáit csak az utolsó pillanatban szedik le,
hogy védjék őket az esetleges sérülésektől.
Fotók: Dernovics Tamás/magyarepitok.hu

 

Az ötven évvel ezelőtt épült terek, szerkezeti elemek tervezői elgondolását követve egy mai kornak megfelelő rekonstrukciót valósítottak meg. A felújítás során komoly akusztikai és biztonságtechnikai követelményeknek kellett megfelelni és figyelembe kellett venni új szempontként az akadálymentesítést is. Ezek nagy hatással voltak a burkolatok kialakítására. Az építészeti koncepcióról Csapó Balázs és Germán Tibor a Paragram Stúdió Kft. építészei beszéltek a beruházó BKV egy korábbi videójában.

Mindhárom állomás lejtaknáját úgy építették át, hogy megmaradjon a mozgólépcsők korábbi mennyisége, és mellé beférjen a ferdepályás felvonó is. Emiatt viszont sok esetben elfogyott a hely az új, épített burkolatok számára.

 

A Semmelweis Klinikák állomás lejtaknája 

 

Így jött az az elképzelés, hogy megmutatják a korábbi, bányászott és egyéb technológiával épült szerkezeteket, amelyek eddig rejtettek voltak a közönség számára. Ezt a „nyers” hatást oldják a vidám, élénk színek, a bátran használt képzőművészeti elemek és alkalmazott grafikai minták, valamint a burkolati anyagok, melyekkel minden állomás egyedi karaktert, fűszerezést kap. Emellett vannak olyan alkotórészek, amelyek egységes képet, élményt adnak mindhárom állomáson. Az aluljárókban és peronszinteken Amrik Hajnalka, a projektvezető kalauzolt minket végig és mutatta meg a különböző burkolati elemeket.

 

Egyediség az egységességben

Az állomások kialakításánál szempont volt, hogy mindhárom egyedi dizájnt kapjon, mégis egységes megjelenésű legyen. Ezt a hasonlóságot az egyöntetű, új gránitburkolattal és a fémlemez falburkolatokkal érték el, igaz, utóbbiak az egyes állomások látványvilágába illeszkedően eltérő színűek. Más-más kialakítású, de fémlemez mindhárom állomás álmennyezete is.

 

A Semmelweia Klinikák állomás peronja,
a gránitburkolatban láthatók a taktilis vonalvezetések

 

Eltérőek viszont a pillérek. A Semmelweis Klinikák állomáson ezeket fehér mozaikburkolat fedi, a másik kettőn pedig a korábbi tartószerkezetet mutatják meg, az acélköpenyt csak megtisztították és lelakkozták.

A beszédérthetőség szempontjából az állomási területek hangelnyelő burkolatokat kaptak: a lejtaknákban, a peronok fölött a mennyezeten, oldalt a kábeltakaró fal mögött, illetve a vágányzónában a kábeltakaró és a peronlemez alatt is.

 

Ahol a Füvészkert hatása érvényesül

A Semmelweis Klinikák állomás különlegessége a bejárat belsejében, a lejtakna tetején látható íves, festett üvegfal, amelyet hosszú, vékony, levélre emlékeztető motívumok díszítenek – akár a közeli Füvészkertet is eszünkbe juttatva. Ehhez a látványhoz passzol a három mozgólépcső közé elhelyezett üvegfalú ferdepályás lift. Itt a lejtaknában kifejezetten igaz volt az, hogy a szélső mozgólépcsők fali részén a mostaninál több burkolat gyakorlatilag használhatatlan méretűre szűkítette volna a gyalogos űrszelvényt. Ezért meghagyták a szerkezetkész állapotot, mint látványelemet, feketére festve, valamint megfigyelhetők a metró főszellőzésében résztvevő JET ventilátorok is.

 

A Semmelweis Klinikák állomás lejtaknája 

 

A Semmelweis Klinikák peronszintjén – csakúgy, mint a másik kettőn – egységes, új gránit padlóburkolatot építettek. Ezekben taktilis nyomvonalvezetések találhatók, amelyek a vakok- és gyengénlátókat segítik a tájékozódásban, valamint a menekülési útvonalat mutató világító irányfényeket is elhelyeztek benne.

A fém falburkolat szürkésbarna, „champagne” fantázianévre hallgat, de a térben látványos a citromsárga szín is: például a szürke „VPI Lungo” betonpadok mögött, ahol a szálcement falon visszaköszönnek a látványos fűmotívumok.

 

 

Az állomás jellegzetessége a peronnal szembeni fal, amely egy sárgára festett aluhab borítás. Itt a környezettudatosság is érvényesült, az újrahasznosított anyag azonban nemcsak innovatív építőanyag, hanem dekoratív küllemet is nyújt.

A fém rácsos álmennyezet messziről nézve egy folyamatos burkolatnak tűnik, de alulról nézve láthatók az állomás szerkezeti elemei.

 

Corvin-negyed állomás – a retro színek találkozóhelye

A 3K állomás legszínesebbike kétségkívül a Corvin-negyed. A kék falburkolathoz tökéletesen illik a beltéri bútorban megjelenő sárga, narancs és piros. Az állomás jellegzetessége az itt elhelyezett „VPI Lungo” betonpad család, amelyben különleges eljárással ötvözték a retro színeket, visszaidézve a régi, műanyag padok látványvilágát.

 

 

Ezt a vidám hatást erősíti a szembetűnő optikai álmennyezet, melynek különböző méretű, hosszúkás elemei a játékos elrendezéssel izgalmas hangulatot kölcsönöznek. Messziről nézve elrejti a különböző biztonsági berendezéseket, tűzjelzőket, de alulról nézve mégis észrevehetők. A lejtakna érdekessége, hogy a peronszintről felfelé haladva a mozgólépcsőn ezek az álmennyezeti elemek ritkábbak, majd az aluljáróba érve teljesen elfogynak a fejünk fölött. A bejáratnál az oldalfalakon megmaradt a régi mázas csempeburkolat.

 

 

A betonpillérek itt fekete acélköpenyt kaptak, ami tulajdonképpen a zsaluja, öntőformája volt – ezt szándékosan meghagyták a gyári feliratokkal, jelölésekkel együtt. Tisztítás után védelmet biztosító lakkréteget és antigraffity bevonatot kapott.

 

A Corvn-negyed állomáson is aluhab borítású a peronnal szembeni fal 

 

A Kálvin tér állomást a mitológia ihlette

Ez az állomás nemcsak színében, hanem témájában is különleges. Az utazó már az aluljáró szinten egy impozáns megjelenéssel találkozik: a színes mozaikcsempe és a hatalmas üvegfalak modern teret alkotnak. (Ottjártunkkor még védőfóliák takarták a mozgólépcsők oldalát, hiszen amit csak lehet, az utolsó pillanatig megvédik az esetleges sérülésektől.)

 

A Kálvin tér állomás lejtaknája

 

A mozgólépcsőkön haladva a citromsárga üveg oldalfalat háromszögelemekből kirajzolódó csodaszarvas motívumok díszítik. Ezek a formák a peronszinten is visszaköszönnek, a pihenőszigetek mögötti falon. A szürke padok itt is betonból készültek, mögöttük láthatók a lejtaknából már ismerős sárga üvegfalak. Ugyanezek a figurák jelennek meg a peronnal szembeni kábeltakaró falon, perforált képekben.

 

A Kálvin tér állomás vágánytere

 

Az állomás érdekessége a térnövelő hatású álmennyezet, amelyen trapéz alakú síkemelések vannak. Ennek összeszerelése óriási kihívást jelentett a szakembereknek - az eltérő oldalú síkidomokat egy tervezőprogram segítségével illesztették össze. A perforált lemezek azonban az egész térnek egy látványos, plusz mintázatot adnak.

Ferdepályás felvonó itt is épült, de a Corvin-negyed és a Semmelweis Klinikák állomáson elhelyezett ferdelifttel ellentétben ennek oldala nem engedi az belátást, az üveg printelt színezése okán.

 

Külön figyelmet fordítottak a biztonságra

A vágányok fölötti mennyezet mindhárom állomáson úgynevezett ernyőszerkezetes roppantott fémlemezből készült. A peronok végén vasútbiztonsági berendezés, úgynevezett peroninfra figyeli a vágányzóna melletti biztonsági sávot és a hangosbemondó jelez, ha valaki belép ide a beszállási időn kívül. A biztonságos közlekedést, csúszásmentességet a peron szélén végig egy 80 centiméter széles, lángolt felületű sáv segíti. Az egyéb biztonsági berendezésekről egy korábbi írásunkban már beszámoltunk.

 

 

S hogy sikerült-e a tervezőknek megtalálni az egyensúlyt a funkcionalitás és az esztétikum között? Ezt hamarosan maguk az utasok dönthetik el. Egy azonban biztos: a három állomás átadása mérföldkő az M3 metró középső szakaszának felújításában, amelyről lapunk folyamatosan beszámolt. A rekonstrukció talán leginnovatívabb elemei a Magyarországon most először használt ferdepályás felvonók, amelynek megvalósításáról itt írtunk részletesebben. Ugyanezen a szakaszon a vágányfelújítást a Swietelsky Vasúttechnika végezte, ezek a munkálatok szintén hamarosan befejeződnek a három állomás között.

 

Galéria

FókuszbanSwietelsky Magyarország Kft.metrófejlesztésmetrófelújításBKV3K állomás