A fejlesztés a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában valósul meg, a kivitelezést pedig a Duna Aszfalt Út és Mélyépítő Kft. végzi.
Ütemtervnek megfelelően halad a Déli összekötő vasúti Duna-híd (Rákóczi híd) korszerűsítése – derül ki a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) közleményéből. Ahogy korábban már megírtuk, a fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából a NIF beruházásában valósul meg.
A kivitelezési munkálatokat a Duna Aszfalt Út és Mélyépítő Kft. végzi nettó 36 milliárd forint értékben. A projekt során az új hídszerkezeteket a híd melletti pillérekre helyezik majd rá.
A kivitelezés következő fázisában cölöpözési és munkatér-határolási munkálatokat végeznek, emiatt április második felétől május első feléig először a budai, majd azt követően a pesti hídfők közelében is éjszakai munkavégzésre kell számítani. A fejlesztés célja a vasútforgalmi kapacitás növelése a ferencvárosi megállóban, amely közvetlenül kapcsolódik a bővülő és megújuló fővárosi Déli összekötő vasúti hídhoz.
A híd felszerkezetei mára leromlott állapotúak, fő tartószerkezetük komolyan károsodott. Tekintettel kulcsfontosságú szerepére, a híd átépítése nem oldható meg forgalom alóli kizárással. A meglévő felszerkezetek elbontása és az új felszerkezetek építése csak egy harmadik felszerkezet előzetes megépítését követően történhet. Ez a műszaki megoldás teszi lehetővé, hogy a kivitelezés ideje alatt a vasúti forgalom két vágányon folyamatosan üzemeljen.
A cölöpözéshez és szádfalépítéshez a vasúti felsővezeték feszültségmentesítése szükséges, a munkálatokra emiatt csak éjszaka kerülhet sor.
A munkavégzés 21.30-tól másnap reggel 05.30-ig fog zajlani. A munkálatok a kerékpáros és gyalogos forgalmat nem érintik, a közúti forgalom a jelenleg kialakított terelés szerint folytatódik. Az éjszakai munkavégzés miatt a környéken élők türelmét és megértését kéri a vállalat.
A budai oldalon:
A pesti oldalon:
A projekt egyik fő elemeként a Keleti pályaudvar és Hegyeshalom közötti vonalon fekvő hídon a meglévő két, egyvágányos felszerkezetet elbontják és három új, egyvágányos felszerkezetet építenek a helyére.
A vasúti pálya és a kapcsolódó egyéb szakágak infrastruktúráját is átépítik: többek közt a biztosítóberendezés, a vonatbefolyásoló rendszer és a távközlés is megújul. A projektben lévő munkálatok összesen 3 kilométernyi vágány érintenek.