2024.04.19, Péntek
Több bicikli, nagyobb biztonság
Illusztráció (Dernovics Tamás/magyarepitok.hu)

Több bicikli, nagyobb biztonság

magyarepitok.hu

2020.04.13. 09:45

Magyarország hetek óta járványügyi veszélyhelyzetben él. A tömeges távmunka és az otthoni tanulás hatására a közlekedési igények jelentősen visszaestek és a közösségi közlekedés utasszáma is 80-90%-kal csökkent.

Hirdetés

Az utasok egy része otthon marad, de akik a vészhelyzetben is értünk dolgoznak, autóval, kerékpárral vagy éppen gyalog jutnak el munkahelyükre. A forgalomnövekedésben az is közrejátszik, hogy sokszor kerékpárt használnak az egyre bővülő létszámú futárok és ételkiszállítók is.

Mindez vissza nem térő helyzetet jelent arra, hogy az egyéni közlekedésben a kerékpározás és a gyaloglás budapesti feltételei javuljanak.

Budapesten a kerékpáros infrastruktúra töredékes, alapvető fontosságú szakaszai hiányoznak, kialakítása éppen a hétköznapi bringások számára a legkevésbé alkalmas. Mint az már az elmúlt években egyértelműen látszott: ezek a hiányosságok a kerékpározás szélesebb körű elterjedésének útjában állnak.

 

Itt a nagy lehetőség a fejlődésre

Budapest előtt tehát nagy lehetőség áll: ideiglenes felfestéssel, a lámpaprogramok módosításával és jelzőtáblák kihelyezésével hetek alatt létrehozható azt a régóta hiányzó kerékpáros főhálózat, ami átjárhatóvá teszi a belvárost, összekötve azt a külsőbb kerületekkel.

Mire a veszélyhelyzetet elmúlik, remélhetőleg budapestiek tíz- és százezrei fedezik fel, hogy nincsen szükségük autóra a mindennapokban. Az ideiglenesen kialakított kerékpársávokról pedig bebizonyosodhat, érdemes azokat átépíteni és hosszú távra megtartani.

A kerékpározás mellett a gyaloglásra biztosított helyet is érdemes növelni, hogy a sűrűn lakott városrészekben, társasházakban élő, négy fal közé zárt emberek gyorsan szabad közterületekhez jussanak, és más emberek megközelítése nélkül tudjanak futni, sétálni.

HelyikerékpárútBudapestBudapesti Fejlesztési Központ (BFK)