2024.04.26, Péntek
21. századi innováció az M3-as metrón - így halad hét megálló rekonstrukciója
A fotók novemberben és decemberben, a szakasz több különböző állomásán készültek (Bernát Benjámin, Dernovics Tamás/magyarepitok.hu)

21. századi innováció az M3-as metrón - így halad hét megálló rekonstrukciója

magyarepitok.hu

2020.12.29. 07:40

Cikkünkben bemutatjuk milyen feladatokon dolgozik jelenleg a SWIETELSKY azokon az állomásokon, melyek közül az első kettőt tavasszal, további kettőt nyáron, a legutóbbi hármat pedig november elején zárták le.

Hirdetés

Lapunk rendszeresen beszámol az M3-as metró középső szakaszán a SWIETELSKY Kft. kivitelezésében haladó állomások felújításáról: a cég immár 7 megállót vett át a beruházó BKV Zrt.-től munkaterületként. Mint a korábban felújított északi és a nemrég átadott déli szakaszokon, itt is más-más vállalat végzi el az állomások és az alagút rekonstrukcióját.

 

 

Miközben a felszínen nyugalom van, a föld alatt nagy tempóban halad az építkezés az M3-as vonal legmélyebben fekvő állomásain:

  • a Nyugati pályaudvarnál,
  • az Arany János utcában,
  • a Deák Ferenc téren,
  • a Ferenciek terén,
  • a Kálvin téren,
  • a Corvin-negyednél
  • és a Semmelweis Klinikákon.

A szintén a középső szakaszhoz tartozó Lehel tér és Nagyvárad tér állomásokon később kezdődik meg a helyszíni kivitelezés, mivel azokat az északi és déli vonalon járó metrók jelenleg végállomásként használják.

 

Fotók: Bernát Benjámin, Dernovics Tamás/magyarepitok.hu

 

Már az első állomás lezárása előtt hónapokkal elrajtolt a munka

A SWIETELSKY az első két állomást tavasszal vette át, azonban már a középső szakasz kivitelezésének  elnyerésekor elkezdték a felkészülést és tervezést. Minden egyes állomás külön-külön rendkívül bonyolult, négy évtizede működő rendszer, mely az egész M3-as metró szövetébe beleilleszkedik. Ennek megfelelően számos kábel- és kommunikációs hálózatot kell kezelni, vagy éppen ideiglenesen kiváltani. Ráadásul a középső szakaszon található belvárosi állomások fekszenek a legmélyebben, így a bontott anyagok elszállítása is komoly szervezést igényel. Korábban videón mutattuk be

  • a daruval,
  • a mozgólépcsők lejtaknáin át
  • és a metró vasúti sínjein speciális szerelvénnyel

zajló, megfontolt logisztikai szervezést igénylő anyagmozgatás folyamatát.

 

 

Van, ahol már a mozgólépcsők mellett futó ferdeliftek helyét alakítják ki

A SWIETELSKY szakemberei a Ferenciek tere és az Arany János utca megállókat vették át először, még március elején. A munkálatok ezen a két helyszínen haladtak előre a legnagyobb mértékben, mindkét helyszínen befejezték a bontási feladatokat (kivételt csak néhány, a BKK által használt helyiség jelent).

 

 

Emellett már dolgoznak az európai szinten ritkaságnak számító, ferdepályás felvonók kiépítésén is, melyek helyét elkezdték kialakítani a mozgólépcsők lejtaknáiban. Az akadálymentes közlekedés megteremtésével minden utazó számára lehetővé teszik majd a metró használatát.

 

 

Az építkezés idejére mindkét helyszínen új, ideiglenes lépcsőt is kialakítottak, mellyel lehetővé válik az állomások elérése. A SWIETELSKY szakemberei lapunknak a több párhuzamos munkafázisból kiemelték: az Arany János utcában elbontották a főszellőző rendszert és kiépítették az ideiglenes pótlóberendezését, megkezdték a vizesblokkok gépészeti munkáit, valamint új kapcsolóhelyiség kiépítésén is dolgoznak már. A Ferenciek terén pedig több más munka mellett az építkezés egyik vezető szakembere a régi áramellátási rendszerek leszereléséről és kiváltásáról is tájékoztatta a magyarepitok.hu-t.

 

Új mozgólépcsőket kap minden állomás

 

 

A nyár közepén átvett Semmelweis Klinikák és Corvin-negyed állomásokon a mozgólépcsők elbontásával haladnak. A Klinikáknál egy lépcsősort már leszereltek, valamint a darupályát is kialakították a lejtaknában (a mozgólépcsők számos elemből állnak, súlyuk összesen több mint 50 tonna). Ezt követően kezdték meg a második mozgólépcső szerkezetének szétbontását. Emellett többek között a főszellőző alagútban leszerelték és elszállították a gépeket, és a vízszivárgástól óvó injektálási munkák is folytatódnak. A peronszinten a trafóhelyiségben dolgoznak, illetve a kőlapok felszedéséhez szükséges próbabontásokat is elvégezték.

 

 

A Corvin-negyedben szintén jól halad a SWIETELSKY: itt a négy mozgólépcső közül eddig hármat bontottak el. Az új lépcsők felépítése során itt is kialakítanak egy ferdepályás liftet, mely az egyik páros között fog haladni: most az ehhez szükséges szerkezet-átalakításokat végzik. Az állomásszinten a fal- és padlóburkolatok jelentős részét már leszerelték, 2021 első negyedévében pedig már az új mozgólépcsők és a felvonó építésére készülnek.

 

A Nyugati pályaudvart két ütemben zárták le

 

 

Legutóbb, novemberben a Kálvin tér, Deák Ferenc tér és a Nyugati pályaudvar megállókat vette át a SWIETELSKY. Ezek közül azonban a Deák téren és a Nyugatiban is dolgoztak már korábban. A nagy forgalmú, mindkét végén felvonósorral felszerelt Nyugati pályaudvar állomáson júliusban zárták le a Westend City Center felé vezető lépcsőket. Ezen a munkaterületen a háromból két mozgólépcsőt bontottak eddig el. Az utasforgalmi és üzemi térben a burkolatokat eltávolították és a légtechnikát is kiváltották, az elektromos bontási munkák pedig mintegy 85 százalékos készültségen állnak.

 

 

A megálló másik, déli oldalán az utasforgalmi és üzemi terekben folyamatban van a burkolatbontás, illetve többek között a gépészeti és elektromos rendszerek leszerelése is. A mozgólépcsők munkálatai is elrajtoltak, az aluljárószinten pedig az üzemi terekben dolgoznak az átalakításokon.

 

 

A Deák téren új alagút köti majd össze a liftaknát a megállóval

A Deák téren nem az állomás területén kezdték meg először a munkát, hanem annak közvetlen közelében: itt ugyanis nem ferdepályás felvonó épül, hanem függőleges. Ehhez pedig a korábban tervezett, ám csak az alapozási munkákig eljutott Nemzeti Színház építkezésének visszamaradt részeit hasznosították. Ezt követően fúrtak bányászati munkával alagutat a hármas metró megállójáig, ahol hamarosan az átjárót is kiépítik. Emellett az alagút másodlagos szerkezetének kialakítására készülnek fel, az állomás novemberben lezárt részén pedig javarészt szintén a bontási munkákkal haladtak előre.

 

 

A Kálvin téren az alujáróban a leglátványosabb a változás

A hét, jelenleg is munkaterületként kezelt állomás közül az utolsó a Kálvin tér. Itt lapunk értesülései szerint a leglátványosabb változások az aluljárószinten történtek, ahol az üzlethelyiségek bontása zajlik, illetve a mozgólépcsőkhöz vezető üvegportált is leszerelték. A peronszinten a süttői mészkőből készült burkolat lekerült a falakról, illetve a lejtakna álmennyezetének bontása is megkezdődik. A pillérekről a peronszinten és az aluljárószinten is leszerelték az acélburkolatokat, illetve számos más munka mellett az ideiglenes elektromos ellátásra is javarészt átálltak már.

 

 

Sorozatban mutatjuk be az állomások múltját, jelenét, jövőjét

A nagyszabású újjáépítés és rekonstrukció első szakaszában is jelentős előre lépéseket tett a SWIETELSKY, a munkálatokról lapunk rendszeresen képriporttal tájékoztatott.

Végezetül azoknak az olvasóinknak, akik arra kíváncsiak, hogy milyen állomások fogadják majd az utazókat a munka befejeztével, ajánljuk a megállók múltjáról, jelenéről és jövőjéről írt cikksorozatunkat, melyben eddig az Arany János utca, a Ferenciek tere, a Semmelweis Klinikák és a Corvin-negyed került sorra.

 

 

Galéria

HelyiBudapestSwietelsky Magyarország Kft.metrófelújításBKVM3-as metró