Már keresi a Budapest Fejlesztési Központ a tervezőt a Liget autómentesítéséhez szükséges beruházásokhoz. A 3-as villamost pedig a Béke térig hosszabbítanák meg.
A budapesti közlekedés javításáért és az új Liget autómentesítéséért több beruházás előkészítése kezdődik meg – derül ki a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) délelőtti közleményéből. Az állami központ így többek között új pesti felüljáró előkészítését kezdi meg a Rákosrendező pályaudvara fölött.
A felüljáró közúti híd lesz, biztosítja a 3-as villamosgyűrű meghosszabbítását, lesz rajta kerékpárút és járda is. A régóta hiányzó, Szegedi út vonalában tervezett felüljáró oldja majd a vasút elvágó hatását Angyalföld és Zugló között, összeköti a főváros XIII. és XIV. kerületét.
Fürjes Balázs Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár rámutatott:
a kerületek közötti forgalom számára nyíló új átjáróval tehermentesíthető a Hungária körút, ennek segítségével autómentesíthető a Városliget.
A kormány és a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsában a főpolgármesterrel közösen elfogadott koncepció szerint a Városliget főtengelye, a Kós Károly sétány és a Hősök tere autómentes lesz,
a Mexikói úti Kisföldalatti-végállomásnál pedig 1500 P+R férőhely épül.
Az autómentes Városliget kialakításához szükséges közlekedési fejlesztések előkészítésére reggel jelent meg az európai uniós közbeszerzési felhívás a TED-en.
A Városligetet teljes egészében vissza kell adni a gyalogosoknak, pihenni vágyóknak, a park intézményeit látogatóknak, futóknak, sportolóknak és a kerékpárosoknak. Az érvényes koncepció szerint autómentessé válik a Hősök tere és a Kós Károly sétány, csúcsidőn kívül pedig az Állatkerti körút is – derült ki az államtitkár közleményéből.
A felszíni parkolás - az Állatkerti körút egy rövid szakaszát kivéve - a Városliget teljes területén megszűnik, helyette új mélygarázs nyílt a Dózsa György út mentén, a korábbi 56-osok tere alatt (itt a fövállalkozó a WEST HUNGÁRIA BAU Kft. volt alvállalkozójukként az Épszerk-Pannónia Invest Kft. is dolgozott a feladaton).
Fürjes Balázs hangsúlyozta: a legjobb természetesen az, ha az ingázók már lakóhelyükről a közösségi közlekedést veszik igénybe. Az M3-as autópálya által kiszolgált agglomerációs térség vasútvonalai közül a hatvani vonal fejlesztése több ütemben folyamatban van (itt a STRABAG Vasúttechnika Kft., a Belfry PE Kft. és a Swietelsky Vasúttechnika Kft. is dolgozik, az óriásprojekt a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásaként indult el 2018 tavaszán – a szerk.), a még hiányzó budapesti kapacitásbővítésen is dolgoznak, a BFK pedig már elkezdte a veresegyházi vonal fejlesztésének tervezését is, autóparkolók, kerékpártárolók is létesülnek az állomásokon.
Az államtitkár által ismertetett tervek szerint több parkolóház épül majd, együttesen legalább 1500 férőhellyel. A parkolóházak engedélyezési és kiviteli terveinek elkészítése egy közeljövőben kiírandó közbeszerzés tárgyát képezi, jelen tervezési feladat a P+R parkolóházak közlekedési kapcsolatrendszerének megtervezésére vonatkozik.
Az előzetes vizsgálatok szerint egyrészt a Mexikói úti busz- és trolimegállónál ma is P+R-ként használt területre építhető parkolóház, másrészt az M3-as bevezetője végcsomópontjának ágai közé emelhető ilyen épület.
A Kós Károly sétányról kitiltott, és a P+R kapacitással nem megfogott forgalom elsősorban a Hungária körúton haladhat majd. Ahhoz, hogy a ma is zsúfolt útvonalat bizonyos mértékig tehermentesíteni lehessen, szükség van az Angyalföldet Zuglóval összekötő hídra a Rákosrendező állomás déli vége fölött.
Az érintett területek megóvására figyelve a hidat úgy kell alakítják ki, hogy ne terelje a forgalmat az M3-as irányából Angyalföldre és Zuglóra, az ott élő emberek lakóterületeire. A vasúti sínek keresztezése mellett ezért lehajtó épül, amely a Dévényi utca és a Vágány utca felé vezeti el az autókat, illetve az új híd áttételesen hozzájárul a Városliget forgalomcsillapításához, a Hungária körút tehermentesítése révén.
Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója elmondta, a Rákosrendező feletti híd egyben segíti a rendezőpályaudvar hatalmas, évtizedek óta nem hasznosított rozsdazónájának fejlesztését.
A 3-as villamosgyűrű jelenleg csonka, az új felüljárón folytatódhat a külsőbb pesti kerületek összekötése.
A BFK a Bosnyák tér felől érkező villamosvonalat az új hídon és a Szegedi úton át a Béke térig tervezteti meg, itt kapcsolódik majd a Lehel utca - Béke utca tengelyén haladó vonalhoz.
A Duna Aszfalt generálkivitelezésében közel 70 év után épült új vasúti szakasz a Duna felett.