2024.11.24, Vasárnap
M3-as metró - így néz ki a két állomás, melyeket ma adnak át – GALÉRIA
Fotó: Nagy Mihály/magyarepitok.hu

M3-as metró - így néz ki a két állomás, melyeket ma adnak át – GALÉRIA

magyarepitok.hu, m3felujitas.hu

2023.03.20. 08:05

Mérföldkőhöz érkezett az M3-as metró felújítása: a Nyugati pályaudvar és az Arany János utca állomások március 20-i hivatalos átadása után a teljes vonalon járnak a szerelvények, igaz, a Lehel téren és a Nagyvárad téren májusig nem állnak meg.

A SWIETELSKY Építő Kft. és a SWIETELSKY Vasúttechnika Kft. kivitelezésében 2019 novembere óta tart az M3-as metróvonal 9 állomást magába foglaló belvárosi szakaszának rekonstrukciója. A BKV beruházásában zajló projektről folyamatosan, első kézből hoztunk információkat. Így a két újabb, elkészült állomást is lapunk mutatja meg a nagyközönségnek. (A GALÉRIA ITT megnyitható.)

A Kálvin tér, Corvin-negyed és Semmelweis Klinikák 2022 májusában már megnyílt meg az utasok előtt, január 23-án pedig két másik, a Deák Ferenc tere és a Ferenciek tere állomásokon is elindultak a szerelvények. Az állomások felújítása és modernizálása a Lehel tértől a Nagyvárad térig a SWIETELSKY Építő Kft. kivitelezésében valósul meg, a sínrendszert az azonos konszernhez tartozó, külön irányítású SWIETELSKY Vasúttechnika Kft. építi ki. Az egyes szakági terveket pedig a FŐMTERV Zrt. készítette.

 

Az Arany János utcai állomás ferdepályás felvonóval vált akadálymentessé
Fotó: Nagy Mihály/magyarepitok.hu

 

A középső szakasz valamennyi állomása akadálymentessé válik. A 9-ből hat helyen - Semmelweis Klinikák, Corvin és Kálvin tér, Ferenciek tere, Arany János utca és a Nyugati pályaudvar - ferdepályás felvonót építettek be. A Deák Ferenc tér, Nagyvárad tér és Lehel tér állomásokon pedig felszíni lifttel juthatnak a peronra a mozgásukban korlátozottak.

 

A Nyugati pályaudvar megálló peronszintje és a ferdelift 

 

Az Arany János utcai állomás zöldtetőt, a Nyugati felszíni liftet kapott

Az állomás felszíni épülete látványos, világoskék üvegekkel burkolt, a tetején pedig különleges technológiával kialakított zöldtetőt hoztak létre, amely a környező épületek felsőbb szintjeiről látható. Az állomás belső tereiben a szürke és a kék különböző árnyalatai elegáns és megnyugtató hatást keltenek.  

 

 

Mint ahogy a napokban megírtuk: a Nyugati pályaudvar egykori Skála felőli, úgynevezett déli aluljárója vált akadálymentessé. A felszínről új lifttel közelíthető meg az aluljáró szint, onnan pedig a mozgólépcsők mellé beszerelt ferdepályás felvonóval juthatnak a peronokhoz a mozgásukban korlátozottak. Látványvilága a Corvin-negyed állomáséra hasonlít.  

 

 

A két megújult állomás építészeti koncepciójáról a BKV Metró Felújítási Projekt Igazgatósága videót is készített, amelyben Czigléczki Attila és Hatvani Ádám építész tervezők mutatják be az új arculatot. A Nyugati pályaudvar állomás ülönlegessége, hogy a kék metró vonalán jellemző alacsony belmagasság helyett itt szokatlanul tágas terekkel találkozunk. Az eredeti építészeti dizájnt meghatározó karakteres piros, kék színek szelídebb narancs, fehér, kék árnyalatokkal térnek vissza. Láthatóvá válik a metró igazi arca.

 

 

Az Arany János utcai állomásról készült videóban pedig Csapó Balázs és Germán Tibor építész tervezők avatnak be a részletekbe. Az állomásnak önálló felszíni épülete van, a megújult arculatot pedig letisztult, elegáns külső, világos és sötét kékesszürke, valamint türkiz árnyalatok jellemzik. 

 

 

A belvárosi szakaszon is a SWIETELSKY Vasúttechnika Kft. végezte a vágányok rekonstrukcióját, amely 2022 év végén be is fejeződött. A cég feladata ezen túlmenően többek között a gyengeáramú távközlési rendszerek kiépítése volt. Nemrég részletes cikkben számoltunk be arról, hogy milyen berendezésekkel szavatolják az utasok biztonságát és megfelelő tájékoztatását.

 

Kányádi Sándor padja az Arany János utca állomáson

 

Galéria

HelyiBudapestSwietelsky Magyarország Kft.Swietelsky Vasúttechnika Kft.Főmterv Mérnöki Tervező Zrt.Nyugati pályaudvarmetrófelújításBKVArany János utca